Laadspecialist voor het opladen van de elektrische auto - Holland Electric
Spoed? Bel ons!

Is uw groepenkast geschikt voor een laadpaal?

Geplaatst op: 20 juli 2021

Steeds meer mensen hebben inmiddels een elektrische auto, maar lang niet iedereen in Nederland heeft ook een eigen garage, carport of oprit waar de auto geparkeerd en opgeladen kan worden. Ongeveer 30% van de Nederlandse autobezitters heeft die luxe wel en voor hen is de aanschaf en montage van een eigen laadpaal of wandmodel oplaadpunt interessant. Holland Electric levert niet alleen dergelijke oplaadpunten tegen de scherpste prijs, maar wij verzorgen desgewenst ook het aanpassen van de groepenkast en het plaatsen en afmonteren van uw oplaadpunt(en).

De noodzaak van een aparte laadpaal

Wij krijgen als dé laadpaalspecialist van Nederland vaak de vraag waarom je voor het opladen van een elektrische auto eigenlijk een speciale laadpaal nodig hebt. Dat kan toch ook prima via een verlengsnoer dat je ergens in je huis in een gewoon stopcontact steekt? In de praktijk is dat ook wel mogelijk, alleen gaat dat met een maximum laadvermogen van 3.7kW niet zo snel. Ook kun je de groep waartoe het stopcontact behoort, tijdens het laden van de elektrische auto niet verder belasten. Anders springt de stop of klapt de veiligheidsschakelaar van die groep eruit door overbelasting. Voor snel en veilig laden heb je dus gewoon een speciale laadpaal of een wandmodel oplaadpunt nodig die is aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Een groep waar dus geen andere stroomverbruikers op zijn aangesloten.

Benodigde laadcapaciteit

Wat de stroomcapaciteit van die extra groep dient te zijn is afhankelijk van diverse factoren. De belangrijkste factor is het type laadpaal waarvoor wordt gekozen. Een snel-lader zorgt ervoor dat de accu van uw elektrische auto in ongeveer 1 uur volledig vol is, maar u begrijpt dat hiervoor veel vermogen en dus een zwaardere groep nodig is. Als u aan ons de technische specificaties van de accu en het oplaadsysteem van uw auto doorgeeft, dan kunnen wij u aan de hand van die fabrieksgegevens een passend voorstel voor zowel de uitbreiding van de groepenkast als voor de best passende oplaadpaal aanbieden. In dit voorstel nemen wij uiteraard ook het monteren, aansluiten en testen van uw nieuwe oplaadpunt(en) op.

Beperken van de stroomweerstand

Een oplaadpaal die zo dicht mogelijk bij de elektrische groepenkast kan worden geplaatst is eigenlijk het meest ideaal. Hoe langer de kabel tussen de meterkast en het oplaadpunt, des te meer weerstand dit oplevert en dus hoe meer vermogen dit vraagt. Dit is ook meteen de voornaamste reden waarom gemeenten er niet zo happig op zijn dat bewoners zonder oprit hun elektrische auto via een gewoon verlengsnoer of een huis-tuin-en-keuken haspel, dat ook nog eens slechts gedeeltelijk is afgerold, opladen. Dat roept in letterlijke zin veel weerstand op en het kan door een hoge piekbelasting voor kortsluiting zorgen. Bovendien kunnen voorbijgangers slecht wegkomen als ze over een los snoer struikelen. Kies daarom voor een vakkundig aangepaste groepenkast, voldoende vaste bekabeling en een zorgvuldig gemonteerde laadpaal. Zo rijdt u niet alleen zuinig en duurzaam, maar ook veilig in uw elektrische auto. Holland Electric helpt u hiermee graag op weg, vraag vrijblijvend een offerte aan!

Offerte aanvragen?

Offerte aanvragen (allround elektricien)
Voor al onze diensten geldt dat we u beter kunnen helpen wanneer u een foto van uw meterkast mee stuurt (max. 2 MB).

Maximum file size: 67.11MB

Is er kruipruimte aanwezig? *
Zijn er loze leidingen aanwezig? *
Hoe bent u bij ons terecht gekomen?
reCAPTCHA